Vorige
Nieuws

Spoorbrug Witte Paarden vernoemd naar veteraan

De duurzame spoorbrug bij Witte Paarden in Steenwijkerland heeft maandag 27 september de naam gekregen van de overleden marinier der eerste klasse Rico Bos uit Giethoorn. In aanwezigheid van nabestaanden en vertegenwoordigers van Defensie, de gemeente Steenwijkerland, ProRail en Dura Vermeer vond de onthulling plaats.

Ceremonie bij spoorbrug

Ceremonie

Eervolle ceremonie.

Ouders van overleden veteraan onthullen naambord op spoorbrug.

Naamsonthulling

De ouders van overleden veteraan onthullen het naambord op de spoorbrug.

Bijzonder en eervol

Met de naamgeving wordt oud-inwoner van gemeente Steenwijkerland en veteraan Rico Bos geëerd. Rico kwam in 1993 op 18-jarige leeftijd om het leven tijdens een missie van de Verenigde Naties in Cambodja. In samenwerking met ProRail heeft Dura Vermeer de brug over het spoor vervangen. Mark Zilvold, projectvoorbereider Dura Vermeer: ‘Dit project heeft een heel bijzonder en eervol randje gekregen. Behalve dat we in zeer korte tijd een nieuwe spoorovergang hebben gerealiseerd, dragen we ook een klein beetje bij aan het eren van onze veteranen. Dat voelt goed’.

Landelijk worden circa 40 bruggen en viaducten naar omgekomen militairen vernoemd. De brug bij Witte Paarden is de eerste spoorbrug die vernoemd is. CEO John Voppen van ProRail: ‘Vrijheid is een kostbaar goed. Daar zijn grote offers voor gebracht. Indrukwekkend als je je dat bedenkt en belangrijk om bij stil te staan. Heel graag willen wij de brug daarom deze nieuwe naam geven, als een herinnering aan Rico Bos.’

Geen buitendienststelling

Zonder buitendienststelling van treinverkeer werd de spoorbrug vernieuwd.

Spoorbrug

De duurzame spoorbrug is sinds juli weer opengesteld voor verkeer.

Duurzame spoorbrug

De duurzame spoorbrug is sinds eind juli weer volledig in gebruik. In amper vijf maanden tijd werd de ruim honderd jaar oude spoorbrug vervangen zonder buitendienststellingen van het spoor. De nieuwe brug is opgebouwd uit hergebruikt staal en het brugdek is uit composiet gemaakt, een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Er is met de nieuwe brug geen beperking meer in doorrijhoogte of belasting zodat (zwaar) verkeer en landbouwverkeer ongehinderd gebruik kan maken van de brug.

1
5
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.