Marike woonde lang in het centrum van Amsterdam, maar besloot, toen de kans zich voordeed, te verhuizen naar de andere kant van het water. Ook toen er in de Van der Pekbuurt een winkelpand vrij kwam twijfelde ze niet lang. Op 2 december 2015 opende Marike hier samen met haar vriendin Freya een kledingwinkel: Pek & Kleren. En met die keuze is ze nog elke dag blij. 'Ik ben echt verliefd op Noord. Er hangt een unieke mentaliteit. Het is in alle opzichten zoveel persoonlijker dan de rest van Amsterdam. Het contact met mensen, of het nou gaat om klanten, vreemden die ik op straat tegenkom of andere ondernemers, is veel hartelijker. Toen ik nog in het centrum woonde, was zelfs het contact met mijn buren minimaal. Ik zei braaf gedag als ik ze passeerde in het trappenhuis, maar daar bleef het wel bij. Sinds ik in Noord woon vieren mijn buren en ik zelfs samen oud en nieuw, kun je nagaan!’
Marike en Freya ontmoette elkaar in een winkel waar ze allebei werkten. Al snel wisten ze dat ze samen ondernemer wilden worden. Het resultaat was Pek & Kleren, een conceptstore. Naast dames-en herenkleding vind je er ook schoenen, planten, woonaccessoires en af en toe kinderspullen. Artikelen die Marike en Freya zelf ook écht leuk vinden.
‘En onze klanten natuurlijk ook,’ zegt Marike. Doordat ze zo achter hun assortiment staan, kunnen ze hun klanten goed adviseren. ‘Op dit moment zit onze klantenkring vooral nog in Noord. Natuurlijk zou het fijn zijn als ook de mensen van de overkant regelmatiger zouden komen, maar aan de andere kant… Bij de winkels in de 9 straatjes zie je zoveel mensen die ik 'museumbezoekers' noem. Ze kijken veel, maar kopen niks. Wij hebben dan wel minder klanten, maar zeker 80% van wat hier naar binnen wandelt, loopt weer met een aankoop naar buiten. Bij ons komen ze gericht zoeken en wij kunnen vervolgens de tijd voor hen nemen. Als je op die manier wat in elkaar investeert, is de slagingskans voor allebei veel groter. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat we veel vaste klanten hebben. Ik ken ze bij naam en sommigen heb ik zelfs in mijn hoofd als ik inkopen aan het doen ben. Dan zie ik iets en denk ik: dat zou hem of haar zo goed staan! Die zorgvuldigheid en aandacht steken we in de inkoop, in de winkel én in onze klanten. Ik geloof in die persoonlijke aanpak, en ik voel dat mensen het waarderen.’